woensdag 12 november 2008

top of flop? Amber Alert

De gehele Nederlandse pers was uitgelopen voor de presentatie van Amber Alert. Frank Hoen de bedenker en initiatiefnemer werd dan ook een beetje zenuwachtig van alle aandacht. Toen hij na zijn speech geen applaus kreeg (journalisten klappen niet) zag je de spanning in zijn gezicht stijgen: 'heb ik iets gruwelijk fout gedaan?', leek hij zich af te vragen. Nee, hij deed het prima, zijn presentatie was geestig en oprecht vanwege zijn enthousiasme en onervarenheid. Maar toch denk ik dat Amber Alert niet het succes gaat worden waar Hoen, de politie en minister Hirsch Ballin op rekenen. Want wie zit er nu te wachten op een sms over een vermist kind waar je ook nog eens 25eurocent voor moet betalen? Ondanks het nobele streven van het opsporingssysteem denk ik dat te weinig mensen zich zullen aanmelden om het een succes te laten zijn.

Deze reportage maakte ik erover

En toen kwam er vervolg nieuws:
"DEN HAAG - Het nieuwe waarschuwingssysteem voor kindontvoeringen, Amber Alert, is nu al een groot succes." (13:26, 19-11-08)

Op het risico af dat het er nu nog sterker op gaat lijken dat ik dit positieve initiatief Amber Alert geen warm hart toe draag, toch de volgende kanttekening. 50.000 aanmeldingen in de eerste week van Amber Alert, is dat nu werkelijk zoveel als alle media melden? Er was heel veel media aandacht bij de lancering van 'Amber', dan is het niet vreemd als er in zo'n eerste week nog wel een aantal aanmeldingen is. Bedenk echter dat bij 50.000 aanmeldingen slechts 0.3% van de Nederlanders mee doet. Of daardoor sneller kinderen worden opgespoord, durf ik te betwijfelen. Volgens mij kopieerden de media massaal een ronkend persbericht van de initiatiefnemers met de woorden: 'groot succes' en 'ruim 50.000'. Zo genereerden deze weer extra gratis publieke aandacht; en dat is dan wel weer een succes.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten