donderdag 20 november 2008

managers en 'rot jochies'

Is het de schuld van de media? Die vraag hoor je steeds vaker. Gisteravond zat ik op de sofa van de van oorsprong Antilliaanse psychiater Glen Helberg. En eigenlijk ging ons hele gesprek over beeldvorming, al bleef dat onbenoemd. Antillianen die voor overlast zorgen in de grote steden beheersen al lange tijd het nieuws, krantenkoppen met vette letters. Er moet volgens een aantal burgemeesters van de zogeheten Antillianen gemeenten dan ook een speciale Verwijsindex Antillianen komen. Helberg is niet alleen psychiater maar ook voorzitter van het Contact Orgaan Antilliaanse Nederlanders. Hij vindt zo'n verwijsindex pure discriminatie. Natuurlijk zijn er problemen met Antilliaanse jongeren, maar dat is niet alleen hun schuld vindt Helberg. Volgens hem is het ook de schuld van de Nederlandse overheden én van de media.
Update: De VIA komt er niet.

Even zag het er naar uit dat ik deze week niet alleen op de sofa van een psychiater zou kunnen zitten. De troon van de koningin, in de Ridderzaal in Den Haag, lag namelijk binnen handbereik. Van dichtbij viel deze echter zo tegen - de achterkant is gemaakt van spaanplaat- dat ik er toch maar niet op ben gaan zitten. Ik was in de Ridderzaal voor de Overheids-manager van het jaar verkiezing, of te wel de Grootste Bureaucraat van Nederland Award. Vlak voor de bekendmaking belandde ik samen met de 3 kandidaten in een pikdonker gewelf achter de ridderzaal, luister maar. "Winnaar Bert Keijts heeft eigenlijk meer macht dan ik", vertelde minister Camiel Eurlings van Verkeer me na afloop.

Naast de verkiezing werd ook een convenant ondertekend tussen de Rijksoverheid en SHELL Nederland over de uitwisseling van managers. Die ondertekening was de start van het programma uitwisseling overheid-bedrijfsleven met als doel het intensiveren van contacten op managementniveau en daarmee de samenwerking te bevorderen gericht op het functioneren van de kenniseconomie. Klinkt behoorlijk saai, maar het gesprek dat ik erover voerde met president-directeur Peter de Wit van Shell Nederland, werd toch leuk. Hij was een beetje hees, maar straalde passie en engagement uit.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten