donderdag 11 december 2008

Radio +

Nee, stuur mij alsjeblieft niet met een camera op pad. De microfoon is mijn enige wapen. Toch hoeft radio niet alleen bij radio te blijven. Internet biedt ook een radiomaker kansen. Zo'n nieuwe kans is een liveblog. De manier om bij een gebeurtenis je geluid ('audio', zo u wilt) razendsnel bij de nieuwsgierigen te brengen.
Als je als radioverslaggever op pad bent voor een nieuwszender, kun je je reportage of liveverslag snel de ether in slingeren. Bij een liveblog doe je eigenlijk hetzelfde, tegelijkertijd kun je meer. Niet al je opgenomen geluid haalt namelijk de ether. Dat is soms goed, omdat je de luisteraar de onzin wil besparen, maar soms ook zonde, omdat je in je verslag moest kiezen uit veel verschillende mooie en interessante quotes. Quotes die je door op de delete-knop te drukken voorgoed weggooit, maar waarvan je eigenlijk denkt: jammer dat ik het niet kon uitzenden! Internet maakt het mogelijk deze quotes toch te laten horen.
Dat kan op verschillende manieren, het voordeel van een liveblog lijkt me dat de geïnteresseerden het gemakkelijk kunnen vinden. Wie alles wil weten over bijvoorbeeld deze gebeurtenis krijgt straks via een liveblog alle verslagen, gesprekken en analyses bij elkaar aangeboden en dat in alle mogelijke vormen. Ik ben benieuwd wat dit experiment het komend weekend gaat opleveren voor de radio. Oordeel zelf.

Hier een verslag

Geen opmerkingen:

Een reactie posten