donderdag 11 december 2008

Een fietshelm. Moet en helpt dat?

Wanneer ik op mijn racefiets stap, heb ik altijd een helm op mijn hoofd. Zonder helm voel ik me naakt. Zonder helm ga ik dan ook niet de weg op. Dat is me al jong aangeleerd bij de Peddelaars. Een helm was daar verplicht. Sociale druk en een strenge blik van de trainers, zorgden ervoor dat je het niet in je hoofd haalde je helm thuis te laten. Wanneer ik op mijn gewone herenfiets Amsterdam doorkruis, heb ik echter nooit een helm op.

Bij een val van je fiets loop je gemakkelijk hoofdletsel op, helemaal wanneer je geen helm op hebt. Een helm is misschien niet de ultieme bescherming wanneer je je als kwetsbare fietser in het drukke verkeer begeeft, maar het vangt in ieder geval de eerste klap op. Een fietshelm kan ernstig hersenletsel voorkomen.

In Zeeland willen ze daarom, net als bij mijn oude wielerclub, dat iedereen een helm draagt. Alle kinderen op de basisschool krijgen daar volgend jaar een gratis fietshelm. Het gebruik van die helm is niet verplicht (dat is wettelijk namelijk niet mogelijk), maar het gebruik wordt met flinke sociale druk aan de kinderen opgelegd. Veilig Verkeer Nederland vindt dat een goed plan. De Fietsersbond is minder enthousiast. Ik maakte er deze radiobijdrage over.

Door het Zeeuwse plan ontstaat nu de discussie of alle kinderen in Nederland verplicht met een helm op zouden moeten fietsen. Wetenschappelijkbewijs naar het nut van een fietshelm is er niet, vertelt Han Tonnon van het SWOV. Naast de voordelen zijn er ook risico's verbonden aan het dragen van een helm. Het gevaar bestaat dat je je veiliger waant met een helm op en daardoor roekelozer fietst. Als daardoor meer ongelukken ontstaan moet je je afvragen of het dragen van een helm zinvol is. Is het verplichten van een helm bovendien niet ook heel betuttelend? En moet de politie straks ook nog op het dragen van een fietshelm gaan letten? Hier verschillende andere voor- en tegenargumenten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten